Vind je muze!

De voorbereidende stappen zijn klaar. De hoogste tijd voor de creatieve geest om zich uit te leven. Dit is helaas ook de moeilijkste stap. Vind een product/dienst dat uniek is en verkoopbaar.

Stappenplan

Het stappenplan om je muze te vinden:

Stap 1: Zoek een haalbare, betaalbare nichemarkt.
Stap 2: Brainstorm over producten/diensten maar investeer er (nog) niet in.

Stap 1: Zoek een haalbare, betaalbare nichemarkt

Om een nichemarkt te vinden waar jij een product/dienst aan kan verkopen, moet je er wel zelf deel vanuit maken. Dan kun je beter invoelen wat de behoeftes zijn.

Vraag jezelf:

  1. Van welke sociale, professionele en branchegroepen maak je deel uit, heb je deel uitgemaakt, of heb je verstand?
  2. Welke van deze doelgroepen hebben eigen tijdschriften, websites of andere relevante distributiekanalen?

Ik maak (o.a.) deel uit van de volgende groepen:

  • Communicatieprofessionals
  • Opleiders/coaches (diverse ex-werkgevers)
  • Alleenstaande ouders (lid van www.ouderalleen.nl)
  • Inwoners van Drenthe
  • Noorderlingen
  • Veertigplussers
  • Moeders
  • Dichters
  • Motorrijders
  • Hard lopers
  • Parkbewoners
  • Wellness /sauna bezoekers
  • Rode wijndrinkers

Stap 2:  Brainstorm over producten maar investeer er niet in

De volgende stap is om twee markten te kiezen die je het beste kent, die eigen tijdschriften (of andere kanalen) hebben met paginagrote advertenties voor minder den 5000 euro en die minimaal 15.000 lezers hebben.

Criteria voor producten in geautomatiseerde structuur (om te komen tot de 4-urige werkweek)

  1. Pluspunt kan ik in 1 zin zeggen.
  2. Kosten 50 – 200 euro. Inkoopkosten 10 – 12,50
    euro, verkoop 100 euro.
  3. Fabricage maximaal 3 à 4 weken.
  4. Bied maximaal 1 of 2 verschillende soorten
    producten.
  5. Bied geen verschillende verzendmogelijkheden.
  6. Bied geen 24 uurs of spoedzendingen aan.
  7. Geen telefonische bestellingen.
  8. Bied geen internationale zendingen aan.
  9. Uitgebreide FAQ (heb je geen callcenter nodig).

Opties bij keuze product

  1. Wederverkoop van een product.
    1. Vraag aan groothandel om groothandelsprijslijst en voorwaarden. Neem contact op met Belastingdienst voor een OB nr. en besluit welke bedrijfsvorm.
    2. Dropship.
  2. Product in licentie.
    1. Licentiegever. Uitvinder.
    2. Licentienemer.
  3. Creëer zelf een product.
    1. Doe-het-zelf informatieproducten. Maak zelf content, hergebruik content die niet valt onder  auteursrechten, licentie op content.
    2. Maak een DVD/CD.
    3. Niching down – algemene vaardigheid geschikt maken voor jouw markt, of iets toevoegen wat er al is.
    4. In welke vaardigheid ben je en anderen geïnteresseerd om te leren en bereid ervoor te betalen?
    5. Met welke deskundigen zou je een vraaggesprek
      kunnen voeren om een verkoopbare audio-cd te maken?
    6. Heb je of ken je een verhaal over een mislukking die toch nog een succes werd, en dat je kunt omvormen tot een doe-het-zelf-product voor anderen? Welke problemen heb je in het verleden
      privé en in werk overwonnen?

Mijn doelgroepkeuzes

Ik heb gekozen voor de doelgroepen:

  1. Alleenstaande ouders (omdat ik daar al 10 jaar
    ervaringsdeskundig in ben);
  2. Wellness/sauna bezoekers (omdat ik denk dat iedereen
    druk is en behoefte heeft aan ontspanning, ja ik ook);
  3. Ondernemers in het Noorden (communicatie-expertise).

Ik heb intussen vier concepten bedacht gericht op (mogelijke) behoeftes van die doelgroepen en mijn bijdrage. De volgende keer meer over deze concepten.

Nog geen idee? Denk vanuit je eigen ervaring. Wat mis ik of zoek ik vaak (op internet), maar kan ik niet vinden? Drie voorbeelden uit het boek van Ferriss (nichemarkten!):

  1. Dame die DVD maakt. Yoga voor rotsklimmers;
  2. Heer die een lekker zittend shirt uit Frankrijk importeert en online verkoopt;
  3. Ferriss zelf is gestart met de verkoop van BodyQuick (supplementen voor bodybuilders).

Wende: Mens Durf Te Leven.

 

 

 

2 Reactie's
  • Rob Réparon
    Geplaatst op 14:09h, 24 oktober Beantwoorden

    Hoi Atty,
    Grootse plannen heb je !!! Denk dat het niet zo makkelijk zal zijn, zeker de Euro 275,-
    per dag is best veel (Is bij jouw 4 urige werkdag toch een kleine euro 70,- per uur) Je moet bij een winst marge van 30% toch ruim 900,- per dag omzetten. Hou je er ook rekening mee dat je voor je kan beginnen een BTW code nummer moet hebben en je jezelf bij de KvK moet inschrijven. Wat betreft je welness/sauna mogelijkheid het volgende. Er is in Keulen vanaf a.s. woensdag een grote beurs op dat gebied genaamd:
    Aquanale zou je kunnen gaan kijken ! Wij zoeken zelf ook wel naar producten om via
    een webshop te verkopen of b.v. met een winkeltje aan huis. Zijn begonnen met het persen van appelsap (5 liter pak, 2 jaar houdbaar) De appels hebben we zelf, dus dat scheelt. We hebben ondertussen 1000 kilo geperst en na een investering van 480,- euro ongeveer 125,- verkocht. Aan huis verkoop in de Betuwe werkt niet, te veel mensen hebben zelf fruit of fam. met fruit. We gebruiken het nu meer als relatie geschenk en dat werkt goed, maar levert hoogstens indirect geld op. Ook dachten we
    aan de verkoop van vegetarische vleesvervangers, na het magere succes van de appelsap hebben we dat maar opgeschoven. (het “nep” vlees heet trouwens Beeter,
    en is bijna echt vlees met een vezelstuctuur als vlees) Al met al houden we het toch maar op de meubels. (je kan trouwens ook een fauteuil winkeltje beginnen).
    In ieder geval leuk te zien hoe je een weg probeert te vinden en niet geschoten is altijd mis moet je maar denken.
    Groeten en succes,
    Rob.

    • Atty
      Geplaatst op 17:45h, 24 oktober Beantwoorden

      Hoi Rob,

      Bedankt voor je reactie. Ik ben enthousiast, maar gezond realistisch. Jullie liggen natuurlijk al ver voor qua ondernemerservaring en -mentaliteit. Ik geloof er wel in, iets voor mezelf beginnen en intussen ‘moet’ het bijna wel. Ik kan me niet meer voorstellen dat ik terug ga naar het bestaan van loondienstslaaf. Best gek, want dat heb ik toch > 25 jaar gedaan. Wijsheid komt met de jaren. Wie weet kunnen nog wat voor elkaar betekenen. Jullie heerlijk sap verkopen in het Noorden? Aan de distributie kleven wat nadelen. Wordt vervolgd!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.