Uitstellen

Ik las net een bericht over het uitstellen van toiletbezoek. Heel herkenbaar voor mij en waarschijnlijk ook veel anderen. Er zijn veel redenen te bedenken om deze verlossing uit te stellen (zie artikel). Het doet me denken aan mijn eigen uitstelgedrag nu ik werkloos ben. Feitelijk heb ik alle tijd om vacatures te zoeken, te netwerken, open sollicitaties te schrijven, enzovoorts. Allemaal hele belangrijke dingen om te doen.

Daarnaast moet ik als alleenstaande ouder natuurlijk ook nog ‘de rest’ doen. Boodschappen, schoonmaken, wassen, koken, tanken, kat ontwormen, bij huiswerk puber helpen en naar de tandarts. Je kunt er echt behoorlijk druk mee zijn. Dan doet zich een bijzonder fenomeen voor.  Ken je dat? Je hebt alle tijd en toch stel je dingen uit. Als je weinig tijd hebt, ben je blijkbaar in staat om dit alles te doen (met werken erbij zelfs). Maar als het dan niet echt ‘hoeft’, als de druk van de ketel is, dan heb je opeens zelfmotivatie nodig. Een duwtje in je rug. Liever wat ronddwalen op internet dan concreet iets oppakken.

Om mezelf te motiveren heb ik met de – ook net werkloze buurvrouw – afgesproken om drie keer in de week om 10 uur een lange wandeling te maken. Voor de noodzakelijke beweging, maar ook zeker om elkaars verhalen te delen. Want dat mis je als je niet werkt en geen partner hebt. Mijn zoon vraagt weleens als hij thuiskomt uit school: “Hoe was je dag?” Dan moet ik de concurrentie aan met het lawaai van het net opgestarte game waar dood op de loer ligt. Dat strandt dan soms. En ik kan natuurlijk een blog schrijven om mijn eigen uitstelgedrag te etaleren.

En trouwens op MentaalVitaal lees ik dat uitstelgedrag kan leiden tot depressie en burn-out, dus voor de mede notoire uitstellers nog vier tips van deze site:

Tips tegen uitstelgedrag

  • Kijk eens eerlijk naar jezelf, ben je iets aan het uitstellen? Soms kun je dit ook herkennen aan lichamelijke of psychische signalen: mensen die aan het vermijden zijn liggen vaak ’s nachts wakker te piekeren of krijgen bijvoorbeeld buikpijn.
  • Schrijf de dingen op die je moet doen en maak een actieplan voor de komende week.
  • Wees mild naar je zelf als je een dag (week, maand) hebt lopen uitstellen. We zijn nu eenmaal niet perfect en elke dag is een dag om opnieuw te beginnen. En alle klusjes die je hebt gedaan tijdens het uitstellen zijn toch maar mooi gedaan!
  • Soms is uitstelgedrag het gevolg van een overdosis aan klussen of werk. Je hebt gewoon teveel op je bord. Bespreek dit met je leidinggevende, of andere vertrouweling, en zorg ervoor dat je werk weer behapbaar en leuk wordt.

 

 

1Reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.