marketingtechnieken

Twijfelachtige marketingtechnieken

In een maatschappij waar we ieder moment van de dag te maken krijgen met marketing is het soms lastig om te bepalen waar de ethische grens ligt. Bedrijven blijven hun technieken innoveren om ervoor te zorgen dat de consument hun product boven die van de concurrent verkiest. Maar sommige marketing technieken liggen qua ethiek op het randje, we bespreken in deze blog een paar van deze dubieuze marketingtechnieken.

Product placement

Een vrij bekende maar daarom niet minder twijfelachtige techniek is product placement. Deze techniek wordt ook wel sluikreclame genoemd en mag op de publieke zenders van Nederland niet ingezet worden. Product placement komt overigens wel veel voor op de commerciële zenders en tegenwoordig ook veel in online content. Een bekend voorbeeld van product placement is het gebruik van Isla keelpastilles in ‘The voice of Holland’.

Influencer marketing

Product placement wordt dus niet alleen ingezet op de commerciële zenders maar ook op social media. Influencers gebruiken in ruil voor geld of goederen een product in hun video’s of foto’s. Op deze wijze sporen ze hun vaak jonge kijkers aan om het product te kopen. Omdat het niet altijd duidelijk is dat het om betaalde promotie gaat, is het nu verplicht om dat duidelijk te vermelden. Deze wet is in het leven geroepen om jong en beïnvloedbaar publiek te beschermen.

Kindermarketing

Marketeers maken helaas veel gebruik van het feit dat kinderen makkelijk beïnvloedbaar zijn. Influencer marketing is een van de manieren om de kinderen te bereiken, maar er zijn nog veel meer bedenkelijke technieken.

Aangezien het hier om de jongste doelgroep gaat is het gebruik van zintuiglijke prikkels veelvoorkomend. Denk hierbij aan pakkende muzikale deuntjes, felle kleuren en herkenbare stripfiguren. Dit weet de aandacht van kinderen namelijk snel te trekken. Als gevolg daarvan  beïnvloeden zij het koopgedrag van hun ouders en zijn zij de indirecte link om de verkoop van bepaalde producten te stimuleren. Vooral tijdens de feestdagen zoals kerst en Sinterklaas weten marketeers hier dan ook slim op in te spelen.

Verder is het ook zorgwekkend dat het vaak de grote multinationals zijn die gebruik maken van kindermarketing om suiker- en vetrijke producten te verkopen. Een welbekend voorbeeld hiervan is de clown van McDonald’s.

Subliminal messaging

Een van de meest problematische strategieën is subliminal messaging. Deze strategie stelt mensen bloot aan informatie zonder dat zij zich hier volledig bewust van zijn. Dit komt omdat de blootstelling zo kort is dat het nét onder de visuele/auditieve drempel valt. Ondanks dat de informatie dus niet geheel waarneembaar is, wordt het toch ergens in het onbewuste brein geregistreerd. Zo heeft onderzoek aangetoond dat bepaalde muziek in supermarkten een significante invloed heeft op het koopgedrag van de consument. Doordat deze tactiek expres buiten het bewustzijn plaatsvindt, is dit zeker een van de meest dubieuze manieren van het beïnvloeden van de consument.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.