Publiciteit genereren 2014

Van de week kreeg ik tijdens een online communicatie-onderzoek de vraag of ik de trends die Logeion verbeeldde (Communicatie Magazine, najaar 2013) herken. Zou niet best zijn als dat voor een PR-adviseur ‘nieuws’ zou zijn. Ook in het TrendRede2014  staan vergelijkbare stromingen. Check of jouw acquisitieplannen hiermee stroomlijnen: publiciteit genereren 2014.

Trends communicatie

Glazen huis

Sleutelwoord: transparantie. Door de digitalisering van bijna alle communicatie en de publicatie ervan op internet, is deze zichtbaar voor anderen, ook buiten je netwerk. Dit is zowel een kans (meer mensen bereiken) als een valkuil (imagoschade, informatie-overload). Social media zijn bij uitstek de route naar confrontatie met ‘had ik dat maar niet gedeeld’. Aan de andere kant lezen we vaker over maatschappelijke vraagstukken en wordt daarmee een appèl gedaan op maatschappelijk mee doen.
Tip: Ga eens in het glazen huis zitten en denk na over het na-ijl-effect van iets roepen.

Horizontalisering

Sleutelwoord: delen. Doordat er meer, snelle en continue communicatie plaatsvindt (smartphone 24 hours) komen er ook meer reacties op gelijkwaardig niveau (t.o.v. het oude  ‘zenden’), en ook via verschillende netwerken. Denk maar eens aan een bericht op Facebook waar zowel familie, vrienden (dan wel vrienden van vrienden), kennissen en zakelijke contacten op reageren of delen. Meningen en verontwaardiging over allerhande onderwerpen worden collectief gedeeld en gevoeld. Solve a problem & share it via crowdsourcing. Overigens verlaten jongeren Facebook alweer richting andere netwerken.  (Snapshot, Tinder)
De verbindingen liggen overal en de boodschap reist binnen een seconde naar waar jij wilt én waar anderen impulsief bedenken dat ze jouw boodschap delen of doorsturen.
Tip: Regievoering gaat over blijvend bewustzijn op belang persoonlijke (live) communicatie versus de digitale wereld waarin we onlosmakelijk onderdeel vanuit maken. In welke ‘probleemgebieden’ begeef ik me bewust?

Emotiemaatschappij

Sleutelwoord: Breinwerking. Er is veel aandacht voor de mens als irrationeel wezen. Denk aan de boeken ‘We zijn ons brein’ door Swaab, over gezond eten (de Voedselzandloper), Bram Bakker met ‘Blijf beter’, de beweging ‘Omdenken’ en net las ik dat overgewicht komt door de chronobiologische klok verstoring (chronodisruptie). Ik bedoel, hoe moeten we hiermee dealen?  Wie is opinieleider? Op basis van welke of wiens meningen geloven we een boodschap en kopen we iets? Welke brainwave in onze hersenen bepaalt dat? We mediteren en mindfullnessen ons een slag in de rondte (ik ook bij Jan Geurtz). Wie durft zonder telefoon op pad te gaan? Rijd je terug? Misschien al verslaafd aan informatie? Klik hier om te testen of je verslaafd bent aan social media. Jouw woede over het plaatsen van een paaltje op jouw hardlooproute heeft zomaar impact op het publieke debat.
Tip: Zoek naar betekenis en verbinding: ‘There is no more B2B or B2C, it’s H2H, Human to Human’. Als je die te pakken hebt, is de communicatie zinvol en brengt waarde toe. Beelden, meer dan woorden, bepalen de mate van beïnvloeding.

Tom Scholte – personal branding & spiritueel leiderschap -: “De krachtigste manier om uit te dragen wie je bent, wat je doet, waar je in gelooft of wat je voor anderen kunt betekenen: vol enthousiasme en heel positief vertellen over iets of iemand anders (dus vooral niet over jezelf en over wat jij allemaal kunt en doet vertellen). “ Meer weten over zijn inspiratie? Lees zijn blog of kijk bij #samenwerkingscollectief Firma De Groot.

Datamining

Sleutelwoord: gegevensexploitatie. De enorme hoeveelheid informatie die via de digitale wereld over ons heen stort, door ons heen vloeit, dan wel blijft hangen, is buitenproportioneel. Bedreiging: overload. Kans: data koppelen en doelgericht terecht komen met je boodschap waar deze gewenst is. You Get What You Wanted. Maar dan moet je wel eerst verzamelen en combineren.
Tip: Vergroot de kennis over je doelgroep zodat jouw boodschap aankomt.

Free Publicity

Rekening houden met deze trends en een basispakket PR in korte tijd leren? Ik geef workshops Free Publicity van een ochtend op 5 of 26 maart bij Hotel Lumen in Zwolle. Lees de ervaringen van de deelnemers.  De workshop is geschikt voor startende ondernemers, beginnende communicatiemedewerkers en ondernemers die weinig ervaring hebben met publiciteit genereren voor hun product, dienst of passie. Na deze workshop kun je zelf publiciteit generen bij je regionale publiek.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.