Mijn Muzes

Ik heb het boek Een Werkweek van 4 uur twee keer gelezen. De inhoud heb ik met je gedeeld in mijn schrijfsels. Nu deel ik graag
mijn ©oncepten.

Jeannette, mijn blide coach zegt: “Het wordt uiteindelijk
scenario 3b en dan nog met een variatie.” Mijn ideeën liggen nog niet vast. Het zijn denkrichtingen die zijn ontstaan door eigen ervaringen (massage en alleenstaand ouderschap) en inbreng van vrienden (ruilwinkel). En één idee vanuit mijn vakgebied: externe communicatie.

Kees Schiphouwer zei over het keuzeproces van die vier concepten: “Wat vind je het leukst?” Hij suggereerde dat marktonderzoek bij unieke ideeën lastig is. En ik maar denken dat ik ‘vooral onderzoek’ moet doen. Zijn advies: “Kies een idee en ga ervoor.”

 Mijn muzes:

  1. Lastminutemassages.nl – ©
    1. Ingegeven door de ervaring dat ik vaak niet terecht kan als ik op korte termijn een massage wil regelen voor mezelf.
    2. Idee: matchwebsite tussen mens die massage zoekt op korte termijn en de witte plekken in de agenda van de massagepraktijk.
    3. Verdienmodel: lidmaatschap.
    4. Doelgroepen: massagepraktijken, sauna’s, wellness, schoonheidsspecialistes.
    5. Ondernomen acties: Concurrentieanalyse (veel zoek & vind websites); Landelijke vereniging BMS benaderd: geen reactie; enquête opgesteld (ja, ook voor het eerst van mijn leven via gratis NETQ) o.a. in Linkedin groep Massage in Nederland geplaatst; domeinnaam.
    6. Reacties: Zeer uiteenlopend.
    7. Opvallend: het bestaat al in USA.

 

2. PR Doe-het-zelf pakket voor de MKB in Noord-Nederland –©

    1. Ingegeven door mijn achtergrond (journalistiek) en het idee dat MKB-ers/startende ondernemers de PR zelf willen of moeten doen.
    2. Idee: ebook* (gratis) -> DVD met e-learning zodat ondernemer zelf een persbericht e.d. kan schrijven, veel tips, leuke uitstraling, met moderne middelen: filmpje -> groepstraining -> persoonlijke training -> jaarabonnement op mijn advies. (*met dank aan Bas)
    3. Verdienmodel: verkoop DVD, trainingen en advies.
    4. Doelgroepen: MKB ondernemers in het Noorden van het land.
    5. Ondernomen acties: paar keer gedeeld in een netwerk.
    6. Reacties: onbekend.
    7. Opvallend: veel starterpakketten, maar dit wordt niet los aangeboden.

3. Webshop alleenstaande ouders ©

    1. Ingegeven door tienjarige ervaring als alleenstaande ouder, die behoefte heeft aan ontspanning & ondersteuning.
    2. Idee: per maand wisselende producten/diensten die gericht zijn op de behoeftes van alleenstaande ouders via thema’s: persoonlijke ontwikkeling, ontspanning, kinderen, klussen, e.d.
    3. Verdienmodel: marges op producten/diensten.
    4. Doelgroep: alleenstaande ouders (470.000)
    5. Ondernomen acties: nog geen.
    6. Reacties: onbekend.
    7. Opvallend: hier moet een markt voor zijn!

4. Ruilwinkelonline.nl – ©

    1. Ingegeven door recessie.
    2. Idee: een marktplaats om te producten of diensten te ruilen.
    3. Verdienmodel: lidmaatschap en/of advertenties/banners.
    4. Doelgroepen: Modaal/onder modaal.
    5. Ondernomen acties: domeinnaam.
    6. Reacties: onbekend.
    7. Opvallend: via LETS wel bekend, nog geen
      landelijke site gevonden.

Ja, wel spannend om je kindjes dan zomaar het nest uit te gooien. Overigens. Het liefst verkoop ik ‘gewoon’ een product dat je opstuurt en dat op raakt. (……) Via dropship zijn daar mooie voorbeelden van, maar ik wil wel een product dat bij mij past en dat uniek is.

To do
November benut ik om de concepten te delen (netwerken, bekenden, adviseurs) en reacties te peilen. Je mening is dan ook welkom! Heb je een aanvulling, opmerking of interessante twist op een bestaand idee? Laat het me weten.

 

 

3 Reactie's
  • Martijn Reintjes
    Geplaatst op 14:44h, 03 november Beantwoorden

    Goed bezig met je muzes, hoewel ze nog wel erg vaag zijn …
    Ik denk dat het goed is om gewoon met iets te beginnen en dat uit te testen. Blijf niet te lang in de “denk”fase hangen, want voor je het weet kom je er niet meer uit!

    Over je concepten:
    1. Lijkt me lastig omdat je dan ook afhankelijk bent van een heel nerwerk aan masseurs, is in ieder geval een logistieke uitdaging.
    2. Lijkt me een goed plan, is waarschijnlijk veel vraag naar. Grootste uitdaging in dit concept is marketing en bekendheid krijgen. Denk hierover na voordat je begint, dit is namelijk ook altijd mijn grootste valkuil. Kijk daarnaast ook eens naar MoneyBird, zei hebben een super mooie en simpele tool voor kleine ondernemers.
    3. Ben benieuwd naar de producten die je erg bij deze doelgroep vind passen.
    4. De verdienmodellen die je bij dit concept hebt bedacht zijn erg moeilijk. Advertenties leveren niks op (tenzij je heel erg veel bezoek trekt en dat ga je niet doen) en ik zie niet in dat een lidmaatschap erg aantrekkelijk is voor een dergelijke site.

    Succes verder!

    • Atty
      Geplaatst op 19:54h, 03 november Beantwoorden

      Dank voor je feedback. Daar heb ik wat aan!

  • Brechje van Beek
    Geplaatst op 12:21h, 25 januari Beantwoorden

    ik vind optie 2 het leukste, ik weet alleen niet of je dan in vier uur per week rijk wordt. Het ligt het dichtst bij je vakgebied volgens mij. Maar als dat is wat je leuk vindt heeft het wel kans van slagen. Optie 4 is leuk als hebbeding erbij, maar zal een lange aanloop hebben voor je gaat verdienen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.