Framing – 39

FramingIk realiseerde me net een vorm van persoonlijke framing. Als ik een poos niets hoor of zie van iemand, waarvan ik dat wel verwacht, denk ik dat de ander boos op me is. Onzin natuurlijk. Het kan, maar het kan net zo goed niet. De interpretatie van ‘geen bericht’ die plaatsvindt in mijn hoofd is negatief. Dit is ontstaan omdat ik deze ervaringen heb en ook vanwege behoefte aan bevestiging. Het komt niet helemaal uit de lucht vallen natuurlijk. Toch heeft ooit iemand de gevleugelde uitspraak ‘geen nieuws, goed nieuws’ bedacht. Die heeft dus een ander denkraam bij ‘geen bericht’. Ik ga het ook proberen! Reframen van ‘geen bericht = goed bericht’.

Ook in de communicatie (en in het politieke debat) komt framing vaak voor. Het voorbeeld wat iedereen begrijpt: denk niet aan een roze olifant. Let er de komende tijd maar eens op, dan doorzie je er steeds meer.

Wat is framing?
Lees hier meer over framing: het bewust of onbewust gebruiken van specifieke taal en/of beelden (metaforen) met als doel om te overtuigen. Bekend voorbeeld: SP noemt hypotheekrenteaftrek -> villasubsidie. Het kader (frame) of de lading die hier achterweg komt, is meteen duidelijk.

Onderzoeker Baldwin van Gorp definieert het als volgt: ‘een standvastige, metacommunicatieve boodschap die het structurerende denkbeeld weergeeft dat een tekst samenhang en betekenis verleent’. Uit deze definitie blijken een aantal dingen:

  • Een frame ‘plakt’. Het is vaak ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’
  • Een frame werkt tussen de regels door. Mensen zijn zich vaak niet bewust van frames
  • Een frame structureert de informatie. Het frame biedt als het ware een narratief (verhalend)
  • Een frame biedt samenhang en betekenis. Dit zorgt ervoor dat een frame je interpretatievermogen stuurt. (bron: Taalstrategie)

Geen enkele communicatie is volstrekt objectief, en dus kent iedere uitspraak wel een zeker frame (denkraam) van veronderstellingen die eronder verborgen zitten. Anders dan bij het gebruik van argumenten als overtuigingsmiddel, gaat het bij framing vooral om de associaties bij het beeld. (bron: Wikipedia)

Goed gebruik maken van de kracht van framing: stel jezelf de vraag ‘wat hoort de ander‘ in plaats van ‘wat zeg ik’. Het nadeel van framing is dat je soms frames niet accepteert omdat je ze als ‘onwaar’ ziet, terwijl als je ze vaker ziet of hoort de kans bestaat dat dit opeens wel het geval is, door ‘de kracht van de herhaling’.  (bron: Communicatie NU, Framing is van alle tijden, Sarah Gagestein)

-> Doorlezen over Framing, vindt het boek van Hans de Bruijn.

Advies over framing voor jouw organisatie of ondernemerschap? Neem contact op via info@attyvandebrake.nl .

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.