seo trends

De drie SEO trends van 2019

Dat Google haar algoritme aanpast en verbetert is natuurlijk geen verrassing. Maar wat er daadwerkelijk gebeurt achter de schermen wel. Helaas komt met deze verbetering het risico dat de ondernemer en online marketeer in het duister tasten en daardoor niet meer optimale resultaten behalen. Geen zorgen!  Lees deze blog en je komt erachter welke strategieën je kan gebruiken om je SEO in 2019 te verbeteren.

Originele grafische content

Goede content is altijd al een bepalende factor geweest voor je SEO. Je bent vast al onuitputtelijk aan het bloggen geweest en hebt hiermee prachtige SEO resultaten behaald.

Helaas voor fanatieke bloggers wordt grafische content voor het algoritme van Google steeds belangrijker. Een goede tekst is dus niet meer alles wat je nodig hebt. Zorg voor bijpassend beeldmateriaal zoals een afbeelding, video of infographic.

Pluspunten als deze content ook nog eens origineel is en bij het ontwerp van je pagina past. Dus pak dat werk als grafisch vormgever weer op.

Hoe optimaliseer ik een afbeelding?

Veel websites laten kansen liggen als het op image search aankomt. Terwijl hier juist zoveel bezoekers te winnen zijn.

Hieronder een paar tips die je kan gebruiken bij het optimaliseren van je afbeelding:

  • Zorg voor een beschrijvende, korte alt-tag
  • Benoem het onderwerp van de afbeelding in de bestandsnaam
  • Gebruik photoshop, TinyPNG of Compress JPEG om je bestandsgrootte te verkleinen
  • Maak een afbeeldingen sitemap
  • Zorg voor een originele afbeelding die nergens anders te zien is
  • Gebruik het juiste bestandstype
  • Voeg sociale media deelknoppen toe aan je afbeelding
  • Overweeg om infographics te (laten) maken


Voice search

‘Hey Google hoe maak ik een goede website?’ Dit is een zin die je steeds vaker zult horen in huishoudens. Home assistant AI’s zoals Google Home en Alexa worden steeds populairder. En dat niet alleen, bijna elke smartphone heeft tegenwoordig een eigen AI erop geïnstalleerd waarmee consumenten voice searches kunnen doen.

In de toekomst moeten we anticiperen op een toenemend aantal voice searches. En in de functie marketeer of ondernemer kun je hier goed op inspelen.

Ranking factoren

Ja, ook de voice searches krijgen nieuwe specifieke ranking factoren. Al zullen meerdere van deze factoren je bekend in de oren klinken.

Dit zijn de factoren die een rol spelen bij voice searches:

  • De laadsnelheid van je website. (de gemiddelde laadsnelheid van een voice search website is 4.6 seconden)
  • De website maakt gebruik van https
  • De pagina heeft meerdere likes en shares vanaf sociale media gegenereerd
  • De content is geschreven in makkelijke taal
  • Het lijkt erop dat Google pagina’s met gemiddeld 2312 woorden prefereert
  • De pagina heeft een goede leesbaarheid


Onderwerpen in plaats van zoekwoorden

Google’s algoritme wordt steeds slimmer. Het wordt voor het algoritme steeds makkelijker om de context van een pagina te bepalen. Dit betekent dat exacte zoekwoorden in de tekst dus steeds minder relevant worden. Schrijf dus vooral voor je bezoeker en zorg dat zij vinden waar zij naar op zoek zijn.

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.