Valkuilen startende ondernemer

December is bij uitstek een maand voor evaluatie. Waar sta ik nu in mijn prille ondernemerschap? Lees hier een aantal bekende valkuilen voor startende ondernemers. Ook ik stapte in die kuil. Deze week hield Martin mij de spiegel voor. Dit zagen we: een generalist, allrounder, alleskunner. Mooi dat ik binnen het communicatiegebied zoveel ‘kan’, maar wat roept elke marketinggoeroe (Martin incluis)? Onderscheid je, kies een niche markt en communiceer dat consequent. Ik snapte meteen wat Martin bedoelde. Hij én het spiegelbeeld hebben gelijk. ‘Atty, wat moet ik nou in mijn netwerk vertellen over jou? Wat doe je eigenlijk? Je doet zoveel.’

Ik startte op 1 februari 2014 als ‘communicatieadviseur met een journalistieke twist’. Het communicatievak is heel breed, dus koos ik voor de focus op externe communicatie (PR). Onderstaande reeks van activiteiten heb ik het afgelopen jaar voor organisaties of ondernemers uitgevoerd.

PR advies en -coaching; workshops PR, Facebook en CV van de toekomst; social media strategie; PR- en social media pakketten; Interim professional; starters begeleiden; website WordPress maken; community management; leadgeneratie; teksten schrijven: bedrijfsreportage, redactioneel artikel, persbericht, webteksten, strategienota’s, flyers; webredactie; E-book; organisatie netwerkbijeenkomst; organisatie samenwerkingscollectief Firma De Groot Zwolle.

Je doet te veel
Het is uit te leggen. Als ondernemer reageer ik op kansen die voorbij komen. Het is lastig om in deze markt ‘nee’ te zeggen tegen iets dat je wel ‘kan’ al past het niet binnen je focus. Dat is ook het leuke van ondernemen. Meebewegen met de vragen uit de markt. Hoe cool is het dat je nu een nieuwe dienst kunt bedenken, deze vandaag op je website kunt zetten en direct kan verkopen. Al is het wel zo dat ik de neiging heb om snel te stoppen met concepten die niet meteen resultaat opleveren.
Een voorbeeld. Ik merkte dat ik graag mensen verbind en zag dat er een klantrelatie ontstond. Zo bedacht ik mijn aanbod ‘leadgeneratie’. Als ik jou verbind met iemand, die jouw nieuwe klant wordt, krijg ik een fee van 10%. Ik combineerde leadgeneratie met mijn PR-aanbod en voor je het weet, stond het op de website. Het starten van netwerken is ook een hobby van me. En wat levert dat op? Bijzonder weinig. Op dit moment schrijf ik strategienota’s voor organisaties. Erg waardevol om te doen. I rest my case.

Mijn valkuil is dat ik teveel verschillende dingen doe en overreageer op de markt zodat het aanbod diffuus wordt. Natuurlijk zijn al die activiteiten stuk voor stuk onderdelen van mijn talenten.  Ik heb mijn personal branding (zie LinkedIn profiel) goed op orde, maar verwaarloosde punt 1c van het CV van de Toekomst.  Dit is een praktisch hulpmiddel om focus te hervinden. De crux: welk rendabel aanbod past het best bij mij?

Actieplan
Ik heb een keiharde afspraak gemaakt. Op 2 februari 2015 pitch ik mijn propositie aan Martin. Een keuze maken en daarbij blijven.

Vier tips om valkuilen te vermijden

Wat ga jij doen als (startende) ondernemer om die valkuil te vermijden?

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.