Twitter Ads: werkt het?

Twitter Ads

Twitters Ads

Vanaf najaar 2014 kan iedereen (met budget) een Twitter advertentie plaatsen. Een advertentie is herkenbaar aan een geel blokje met pijltje en ‘Uitgelicht’ onder de tweet. Vanaf 6 t/m 13 april 2015 heb ik de proef op de som genomen en drie Twitter Ads ingezet. Ik deel deze kennis zodat ondernemers kunnen beoordelen of adverteren zinvol is.

Twitter Ads instellen

Je begint met het kiezen voor het doel van de advertentie. Ik koos voor Tweet-interacties voor mijn advertentie naar een blog. En voor webclicks- en conversies voor twee advertenties met Twitter Card gericht op respectievelijk mijn aanbod ‘Interim Communicatieprofessional‘ en ‘Tekstschrijver‘. Daarna heb je nog keuzes om je advertenties doelgericht te maken: Geslacht, Interesse, Locatie (ik koos voor Overijssel, Friesland, Groningen en Overijssel), Taal, Trefwoord, Apparaat (mobiel/desktop), Eigen doelgroep (e-mail lijst). Overigens is de provincie Drenthe nog niet te selecteren, dan kom je uit bij een van onze Caribische eilanden. Het instellen is eenvoudig. Voor de betaling moet je een creditcard gebruiken. Het is aan te raden om een maximumbedrag per dag en per campagne in te stellen. De berekening van hoeveel 1 klik op jouw advertentie kost, is wel ingewikkeld. De posities worden namelijk per opbod geveild. Het hoogste bod krijgt de ad positie voor 1 cent meer dan de tweede bieder.

Twitter Ads

Aantal weergaven in de campagne periode

 

Resultaten Twitter Ads

Weergaven (43621) Tweetinteracties* (1576) Kosten per interactie
Tekstschrijven 11239 213 0,19
Interim 26590 398 0,10
Blog 5792 965 0,04

*Tweetinteracties = Alle klikken op de advertentie worden meegeteld (bijv. retweets, antwoorden, favorieten, volgers). Dit geldt ook voor klikken waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht.

Conclusies Twitter Ads

  • De meeste interacties kwamen op de eerste twee dagen (waaronder 2e Paasdag).
  • Tweetinteracties via platforms: 80% via iOS (top: Iphone 5C/6) en 19% via Android (top: Samsung Galaxy S4). Slechts 35 interacties via desktop/laptop.
  • Tweetinteracties vanuit locaties: 50% Overijssel, 40% Friesland, 5% Groningen en Flevoland.
  • > 33 volgers via Twitter, 1485 profielbezoekers (2 x zoveel als maand ervoor).
  • Totale kosten: 120,– (5 euro p/d per advertentie, max. 40,– per campagne).
  • De blog-advertentie leidde de meeste Twitteraars naar mijn website.
  • LinkedIn-profiel: 20 weergaven (> 5%).
  • Conversie website = concreet bezoek (via Google Analytics):
    • blog: 154 x.
    • interim-pagina: 37 x.
    • tekstschrijven-pagina: 54 met doorklik naar zakelijk schrijven 51 x.
    • 387 nieuwe bezoekers in de campagneperiode.

Meer informatie over een eigen Twitter campagne starten vind je hier. Ik ben tevreden met de traffic naar de website. Via Google Analytics is er een zichtbare piek in het websitebezoek tijdens de campagneperiode. Een mooie vergelijking tussen e-mail- en twittermarketing.

2 Reactie's
  • Regina H.Kok
    Geplaatst op 20:19h, 21 april Beantwoorden

    Hoeveel klanten hebben de Tweets opgeleverd, Atty?

    Vriendelijke groet,
    Regina HK

    • Atty
      Geplaatst op 09:00h, 22 april Beantwoorden

      Regina,

      Als je (eenmalig) 1 week advertenties via Twitter koopt, dan is de kans bijzonder klein dat je direct klanten krijgt. Ik heb (op dit moment) geen nieuwe klanten gekregen door dit experiment. Een langduriger campagne maakt dan meer kans. Twitter Ads is vooral handig om in te zetten voor het vergroten van je naamsbekendheid, profilering van jezelf als expert, traffic naar je website, uitnodiging voor events en meer volgers via Twitter.

      Met hartelijke groet,
      Atty

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.