Tips voor contentstrategie

Op 15 januari bezocht ik het SAMevent op Windesheim. Inspiratie vergaren over marketingtrends en netwerken. En dat lukte. Een hele bruisende dag met informatieve en grappige sprekers die ervaringsverhalen deelden. Studenten, strak in het pak met roze das, verzorgden het event tot in de puntjes. Mijn inspiratie geef ik graag door.

Carlijn Postman van bureau The Post vertelde over hoe je als beheerder van een contentplatform eigenlijk een mediamagnaat moet zijn. En dat niet alleen. Ook ben je de programmamaker en de netcoördinator. Voorbeelden van succesvolle online contentplatformen zijn LindaWehkamp of Wendy. Bij de site van de Linda lijkt dit waarschijnlijker dan bij Wehkamp. Toch is ook Wehkamp in Zwolle met haar ‘inspiratiemagazine’ heel succesvol. Het doel van de ingang via content is dat aantrekkelijke content (inhoud) als uithangbord dient om via die inhoud je publiek te bereiken met jouw product of dienst. Zoals je ziet, worden er veel beelden/foto’s gebruikt. De lezer wordt verleid door te klikken omdat het onderwerp aanspreekt of vaker nog de foto.

TIEN TIPS VOOR CONTENTSTRATEGIE

Mijn persoonlijke samenvatting van de route die Carlijn aangaf om een contentstrategie vorm te geven:

  1. Wat zijn de ‘Jobs to be done’?
  2. Vinden – binden – activeren
  3. Wees een mediamagnaat, programmamaker en netcoördinator
  4. Schrijf een steengoede ‘tv-serie’ (karakters, decor, thema, onderwerpen (THE WHY); wat is de plot summary)
  5. Beschrijf je publiek – welke onderwerpen spreken het publiek aan?
  6. Wat is de reis van je publiek? The audience journey – hero’s journey (zie foto)
  7. Maak vaste content formats: ruilen, challenge, award, lijstjes, videotips, 60 sec passie voor video, podcast (audio), blog, etc.
  8. Maak een contentplanning: de afspraken met je publiek
  9. Maak een mindmap via contentmapping (zie foto) – waar en wanneer deel ik wat?
  10. Bedenk aanvullingen op de verhaallijn.

contentmapping

Om een contentplatform goed op te zetten, is tijd investeren cruciaal. Het moet up-to-date zijn en het liefst regelmatig met een lijntje naar de actualiteit. Het vinden van passende beelden/foto’s kost vaak meer tijd dan het schrijven van de berichten, is mijn persoonlijke ervaring.

SAMEVENT WINDESHEIM

Wil je als ondernemer de volgende keer bij Het State of The Art Marketingevent in Zwolle zijn? Houd dan de website in de gaten. Het is een laagdrempelig event dat bijzonder geschikt is voor ondernemers en zelfstandig professionals om marketingtrends te volgen en te netwerken.

GRATIS SJABLONEN

Klik hier om gratis sjablonen van Carlijn Postma te downloaden en vind meer informatie over haar aanpak van content marketingstrategie.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.