Social media update

Newcom 2014

Newcom 2014

Een paar jaar bezig met social media? Haal je er genoeg uit? Leest jouw doelgroep wel de social media waar jij in communiceert en gebruik je de juiste boodschap? Dat zijn vragen die zouden moeten leven bij ondernemers.

Het is goed om per half jaar te onderzoeken of jij nog de juiste communicatiekanalen gebruikt met de juiste boodschap. Het is geen tijd meer van één keer een keuze maken en daaraan vasthouden. Ik begon zelf enthousiast met Hyves. Maar toen iedereen overstapte naar Facebook bleef ik natuurlijk niet in de bijenkorf alleen achter. Hyves heeft onvoldoende ingezoomd op de snelle ontwikkelingen. En dan word je ingehaald.

Ontwikkelingen

Bijna 9 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van social media. Onderzoeker NewCom voor ons uitgezocht wat de social media ontwikkelingen zijn. In 2014 zijn Facebook en YouTube de vaakst gebruikte platformen in Nederland. Grote stijger is Google+. 8,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, waarvan 6,1 miljoen dagelijks. Het gebruik van Twitter door jongeren (15-19 jaar) neemt af: van 54 (2013) naar 50%. Het verbaast me niet dat laatste. Ik heb een puber in huis. Hij twittert niet meer, het staat nog net op zijn phone. Wel populaire apps zoals Snapchat (0,7 miljoen gebruikers in Nederland) en Tinder worden gebruikt. Volgens hem zijn Facebook en Hot or Not uit.

Op hoofdlijnen concludeert NewCom:

  • Geen versnippering: de traditionele grote platformen zoals Facebook en YouTube blijven groot;
  • Jongeren keren Facebook de rug niet toe;
  • Gebruik Twitter gestegen, dagelijks gebruik gedaald;
  • Google+ stijgt;
  • Nieuwe sociale media platformen veroveren terrein;
  • Alle lagen van de bevolking gebruiken social media, maar zorgen om privacy zijn nog steeds aan de orde

Privacy

Volgens dit recente onderzoek maken 6 op de 10 Nederlanders zich zorgen over hun privacygegevens op social media. Ook het mogelijk doorverkopen van gegevens door platformen voor commerciële doeleinden baart hen zorgen. Het lijkt erop dat het vertrouwen in social media als bron voor informatiebehoefte verder afneemt. (van 54% naar 48%)

Meer lezen? Bestel hier kosteloos het Social Media Onderzoek 2014 van NewCom.

Twitter

Meten

Wat zijn de resultaten van social media? Om social media effecten te meten zijn er diverse tools. De meeste zijn gratis. Klik hier voor informatie over de 17 gouden social media tools voor ondernemers (via Rabobank).

Korte termijn stappenplan

Meteen aan de slag met het korte termijn stappenplan? Dan eerst antwoord geven op deze vragen:

  • Je bedrijf in 1 zin (pitch)
  • Wat zijn je doelstellingen (voor social media)
  • Wie zijn je doelgroep(en)?
  • In welke social media bevinden zij zich?
  • Formuleer je boodschap
  • Interactie (niet alleen zenden) zoeken
  • Meten is weten

Tijd

Kost het tijd om social media in te zetten? Ja, natuurlijk. In die zin is het niet gratis. Wel valt dit onder free publicity. Via social media kun je delen wat je bezighoudt als ondernemer en als je dat onlosmakelijk bij elkaar vindt horen, ook wat jou als mens bijzonder maakt. Dat je van voetbal houdt (lees ik heel veel), of dol bent op koken, concerten bezoekt. Een persoonlijke touch mag wel, maar hoeft niet. Het ligt eraan wie jij bent en wat je wilt uitstralen (personal branding).

En ja, natuurlijk moet je je niet blind staren op het online gebeuren. Uiteindelijk gaat het om real life contact dat echt verbindt. Lees hier de blog van Jacob Jan Voerman daarover

Informatie

Wil je een social media strategie bepalen en kom je er niet uit? Ik begeleid je graag op basis van persoonlijke coaching. Ook voor workshops in Bloggen, Persbericht schrijven en Netwerken kun je bij me terecht. Zowel incompany als voor (startende) ondernemers. Ik vind het nog steeds erg leuk die social media. De valkuil is dat ik er teveel tijd aan besteed. Dus blijven denken in kosten (tijd) en baten (resultaten).

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.