Je ideale opdracht

ideale opdracht

ideale opdracht

Via Firma de Groot (motto: #samenbeter) hoorde ik over een mooie vorm van omdenken. Ik ga Firma de Groot Zwolle, een samenwerkingscollectief, opzetten voor zelfstandige professionals zoals organisatie- en communicatieadviseurs, grafisch ontwerpers en trainers. Om nog beter feeling te krijgen met het gedachtegoed was ik vrijdag bij een samenwerkdag van de firmanten van de locatie Den Haag, adres: Bink36. Een voor Hagenezen bekend pand, ooit van de KPN. In dit gebouw zetelen 250 bedrijfjes. De kantine wordt beheerd door mensen met een beperking. Een beetje een doolhof, maar meer dan genoeg betaalbare werk- en trainingsruimte.  Een keer in de maand komen de zelfstandig professionals van Firma de Groot bij elkaar met als doel om – naast bijpraten – persoonlijke ontwikkeling te concretiseren door met elkaar te oefenen, trainen, feedback te vragen en/of te krijgen. Een groeispurt lijkt hiermee haalbaar en wie wil dat niet? Wie wil ook graag tot een betere benutting van haar of zijn potentieel komen? Stel jezelf de vraag: “Wat kan ik doen om mijn werkgeluk te vergroten?”

Je ideale opdracht
Een van de werkvormen van initiator Tom Scholte is om je ideale opdracht te formuleren en ook uit te voeren. Dus niet (af)wachten totdat die opdracht voorbij komt of ernaar zoeken, nee, je opdracht bedenken, op papier zetten en dit verkopen. Een gevalletje andersom verkopen dus. Reverse selling. En dit zo om-/ beschrijven dat de ontvanger ook geënthousiasmeerd wordt om dit door te sturen naar het eigen netwerk.

Dit vraagt om introspectie en doorvragen (van anderen) op je oorspronkelijk – misschien nog vage – idee. Het is natuurlijk een vette uitdaging om dit dan ook echt uit te voeren. Stel je eens voor wat je daar allemaal van leert en wat voor werkgeluk het je oplevert als je je ideale opdracht bedenkt, verkoopt en uitvoert. En ik schreef wel ‘bedenkt’ maar waarschijnlijk is ‘het’ iets wat al tijden sluimert en nu het licht mag zien. Dit zou bijvoorbeeld voort kunnen komen uit een persoonlijke ervaring in een winkel, bij de huisarts, tijdens vakantie of op de school van je kind, waarbij je denkt: dit kan toch beter, ik wil er iets aan doen. Ik ga er ook mee aan de slag en probeer het volgende week met jullie te delen. Wat is jouw ideale opdracht als zelfstandig ondernemer/professional? Laat het me weten!

Leestips ter inspiratie:

  • Voor je pitch (wie ben ik nu eigenlijk en hoe beschrijf ik dat), wat voor merk ben ik? tips van personal branding expert Tom Scholte met een overzicht van merktypes: (P.S. Ik ben een Rebel met een shotje Straight Shooter.)

Overgenomen door YoungStartUp.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.