Hoe vind ik een interim communicatieadviseur in Zwolle?

Als kleine ondernemer of – zoals je steeds vaker leest – ‘zelfstandig professional’ de potentiële klant bereiken, valt niet mee. Ondanks de zonnige temperaturen en het groene blikveld vanuit mijn charmante Drentse cottage op deze zonnige vrijdagmiddag, deel ik graag mijn praktijkervaringen en tips om tijdelijk of interim werk te vinden.

Mijn eerste tip: Typ in Google de zoekvraag van jouw klant in. Zo typte ik de vraag: “Hoe vind ik een interim communicatieadviseur in Zwolle”? Dit gaf twee interessante resultaten te zien.

  1. Op de eerste resultatenpagina helemaal bovenaan staat een verwijzing van LinkedIn naar senior communicatieadviseurs in de regio Zwolle. En gelukkig… daar sta ik bij.
  2. Op de 5e plek van de eerste resultatenpagina in Google staat …   mijn website. En daar staan dan weer mijn ervaringen, portfolie en referenties.

Dus als iemand deze vraag intypt, is de kans groot dat ik voorbij kom in de resultaten. SEO (search engine optimization) van mijn website op zoekwoorden ‘communicatieadviseur’ en ‘Zwolle’ is dus oké. Oftewel: heel goed nadenken over hoe je online gevonden wordt. Via FrankWatching vind ik hiervoor altijd praktische tips.

Via Google Trends kun je opzoeken welke onderwerpen op dit moment hot zijn. Op basis daarvan zou ik het over vreemdgangers moeten hebben (affaire Ashley Madison), voetbal (daar kan ik echt niets mee) of de vluchtelingen die Macedonië als doorgangsland gebruiken vanuit Griekenland. Ik heb één lijntje met Macedonië. Dit voorjaar stond ik in de Margriet in het kader van het thema vakantieliefdes. Mijn verhaal ging over mijn vakantieliefde met een jongen (ik was begin 20) uit Ohrid. Een dorpje aan een groot meer in het zuiden van Macedonië. Kort geleden verdween hij van Facebook omdat de regering haar burgers zou afluisteren. Ik hoop dat het goed met hem gaat. Hij is virtueel met de Noorderzon vertrokken. Inspelen op de actualiteit in je blog, nieuwsbrief, nieuwsberichten of tweets werkt voor de pers erg goed.

Bureaus & recruiters

De zoekresultaten in Google lijken veelbelovend. Er staan logischerwijs ook veel bemiddelingsbureaus bij. Het heeft niet altijd zin om jezelf in te schrijven bij een bureau. Zo heb ik jaren ingeschreven gestaan bij USG, een gerenommeerd bemiddelingsbureau voor marketing- en communicatiepersoneel. Ik ben nooit gebeld. Ik word via social media echter wel gevonden door USG. LinkedIn is voor bureaus de weg om je te vinden. Een uitstekend LinkedIn profiel is hiervoor een vereiste. Tips nodig voor een excellent LinkedIn-profiel? Lees het boek van Tom Scholte: Hoe je goed gevonden wordt.

social mediaSocial media

Bloggen over je vakgebied (zoals dit blog bezaaid met zoekwoorden) werkt zeker. Actief zijn op Twitter en LinkedIn levert mij veel netwerktips en doorverwijzingen op. Ik word regelmatig gewezen op een vacature. Zorg ervoor dat je netwerk weet dat je beschikbaar bent voor een interim klus.

Netwerken

Oké, aandacht voor online gevonden worden, in beeld bij bemiddelingsbureaus en actief op social media. Maar via welke weg krijg ik (jij ook?) als zelfstandig communicatieprofessional  het meeste werk doorgespeeld? Via  persoonlijke referenties! De warme aanbevelingen werken in het kwadraat. Zo krijg ik daardoor meer werk in het onderwijs. Omdat onderwijs doorverwijst naar onderwijs. Bijvoorbeeld het schrijven van strategische beleidsteksten (Cibap, Vivente), het bezoeken van mbo’s (voor MBOcard/CJP/JOB)  en het initiëren van educatieve leermiddelen met CodenameFuture. Ook ben ik nog steeds bij het netwerk Firma De Groot Zwolle. Dit levert mij persoonlijke ontwikkeling op, de kans om samen te werken en van elkaars netwerk gebruik te maken. Interesse om aan te sluiten? Mail me!

Je kunt ook zelf iets gaan organiseren vanuit de netwerkgedachte. Zo organiseer ik een gratis workshop Systemisch werken voor ondernemer (15 september) samen met Sandra van Beers in de Creatieve Coöperatie. En met Sabine Toornvliet op 5 november het Scheidingsevent Zwolle. Daar verdien ik weinig mee, maar ik zet mezelf wel neer als proactieve communicator, organisator en verbinder.

1Reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.