De beste afwijsmail – 127

Dit is een populair blog door mij geschreven in 2013. In 2014 ben ik gestart als zelfstandig communicatieprofessional. Lees hier meer over mijn ervaringen als communicatieprofessional en tekstschrijver.

 

De Beste Afwijsmail. Een voorbeeld hoe je iemand positief kunt afwijzen na een sollicitatie

Ik heb het afgelopen half jaar (dit speelde in 2013) wekelijks gesolliciteerd en ontving dus ook tientallen afwijsmails. Ik kreeg voor de zoveelste keer een afwijsmail waarbij ik direct ‘Wauw’ riep. En iedereen mag ook weten waarom.

Deze ervaring wil ik graag met je delen. Ik hoop vooral dat werkgevers, recruiters en uitzendbureaus dit lezen. Hoe het ook kan. Als potentiële kandidaat, baanzoeker, in-between-jobber of interim communicatieadviseur, doe ik alle moeite om een motivatiebrief en gelikte C.V. te fabriceren. We hebben niet allemaal een bord voor onze kop. Op enig moment slaat de frustratie toe, vooral van de standaardteksten in de afwijsmail. “U voldoet niet aan de gestelde eisen”, klopt zelden.

Daarom was ik blij verrast op het moment dat ik een heldere afwijsmail kreeg van Movacolor in Sneek. Voor de volledigheid: de vacature was Marketing Communicatieadviseur. Door de uitgebreide beschrijving in de mail, kreeg ik als afgewezen kandidaat toch een goed gevoel en kon ik zelf uitvinden wat voor mij van toepassing is. Deze werkgever neemt op een positieve manier afscheid. Daarom heb ik dit ook gedeeld in de social media. En Movacolor reageerde positief op mijn Tweet. Zo kan het ook beste werkgevers. Neem dit ter harte want het gaat om het imago van uw bedrijf, een kans om een visitekaartje af te geven, ook na een afwijzing van een sollicitatie, toch positief afscheid genomen. Een compliment voor de webcare van Movacolor. Wil je leren om betere sollicitatiebrieven te schrijven? Klik dan hier.

De tekst van de beste afwijsmail

Beste sollicitant,

En daar lagen ze dan: 57 mooie sollicitatiebrieven. De selectie van kandidaten stelde ons voor een lastige keuze, want er zaten ontzettend veel geschikte, creatieve en oprecht gemotiveerde sollicitaties tussen. Uiteindelijk hebben we 8 sollicitanten geselecteerd waarmee we in gesprek gaan. Helaas is onze keuze hierbij niet op jou gevallen.

Globaal kunnen we aangeven waar we op gelet hebben, zodat je zelf alvast kunt kijken of het op jou van toepassing is. Vind je het desondanks toch prettig om meer informatie te ontvangen of herken jij je niet in onderstaande dan mag je mij altijd mailen, dan pak ik je sollicitatie er even bij en zal ik je per mail een terugkoppeling geven.

• We hebben gelet op werkervaring en dan met name op werkervaring in een B2B omgeving. Sommige kandidaten scoorden prima op opleiding, maar hadden nog net iets te weinig werkervaring. Of de werkervaring was vooral B2C gerelateerd.
• Verder keken we of de opleiding aansloot bij de functie. Een aantal kandidaten was bijvoorbeeld meer opgeleid richting eventmanagement of vooral grafisch georiënteerd.
• Kandidaten die deze functie wilden combineren met een eigen bedrijf hadden niet onze voorkeur.
• Sommige sollicitanten stuurden ons alleen een cv en geen motivatie. Wanneer er dan meerdere geschikte kandidaten zijn, loop je het risico dat een ander wordt geselecteerd.

Wat ons verder opviel:

• Schrijf- en spelfouten mogen eigenlijk niet voorkomen in een sollicitatiebrief.
• We ontvingen ook een sollicitatie die bestemd was voor een andere organisatie en een brief van iemand die per ongeluk twee sollicitaties verstuurde (zelfde brieven voor verschillende organisaties). Ook kwam er een mail voorbij met in het onderwerp: FW sales functie …
• Het is niet heel charmant om in de aanhef de naam van de directeur te zetten, terwijl in de vacature duidelijk is aangegeven aan wie de sollicitatie geadresseerd dient te worden.

En dan nog dit. Oudere sollicitanten wezen ons op de kwaliteiten die zij gezien hun ervaring meebrengen. Daar zijn wij het helemaal mee eens. We hebben dus ook niet op leeftijd (of geslacht) gelet, maar op bovengenoemde punten.

We willen je bij deze bedanken voor je inzet. We hopen van harte dat je niet wordt ontmoedigd door deze afwijzing; er zaten gewoon heel veel geschikte kandidaten tussen. Mensen van wie we zeker weten dat ze een baan zullen vinden die bij hen past. En jij bent daar vast en zeker een van.

Bedankt Lonneke Franzen van Movacolor dat je het belang inziet van het positieve voorbeeld geven en niet bang bent om hiermee naar buiten te treden. Een excellent voorbeeld van arbeidsmarktcommunicatie.

 

 

 

 

Leuke weetjes over solliciteren

Dit blog is > 30.000 gelezen via deze website & de nieuwssites van Boom Regionale Uitgevers. Is overgenomen door een Belgische vacaturesite. Op 20-7-2013 schrijft de columnist van Voorbeeldig in de Leeuwarder Courant erover. Genoemd door Vacature.com, Feedbek.nlPersoneelslog & Werken in een callcenter.

Betere sollicitatiebrieven schrijven

Het rendement van je sollicitatiebrieven verbeteren? Probeer het sollicitatiebrief handboek.

Naast de sollicitatiebrief is je C.V. ook belangrijk. Klik hier voor tips.

 


In 2015 is de tweet vermeld in de herdruk van het studieboek HRM: ‘De wereld van arbeidsbemiddeling’.

Leeuwarder courant

Nav mijn blog in Voorbeeldig/LC

 

 

 

15 Reactie's
  • De beste afwijsmail |
    Geplaatst op 22:56h, 12 mei Beantwoorden

    […] Geplaatst op mei 7, 2013 door Atty […]

  • De kunst van het afwijzen | Personeelslog
    Geplaatst op 19:40h, 20 mei Beantwoorden

    […] Gemotiveerde afwijzing Dat het ook anders kan, toont de Friese werkgever Movacolor aan. Kandidaten die geen uitnodiging kregen voor een sollicitatiegesprek, ontvingen van het bedrijf een uitgebreide, beargumenteerde mail. Dat bleef niet onopgemerkt toen Atty van den Brake, één van de afgewezen sollicitanten, in haar weblog enthousiast reageerde op deze afwijzing. De kop boven haar verhaal: De beste afwijsmail. […]

  • De kunst van het afwijzen « Werken in een Callcenter
    Geplaatst op 20:39h, 20 mei Beantwoorden

    […] Gemotiveerde afwijzing Dat het ook anders kan, toont de Friese werkgever Movacolor aan. Kandidaten die geen uitnodiging kregen voor een sollicitatiegesprek, ontvingen van het bedrijf een uitgebreide, beargumenteerde mail. Dat bleef niet onopgemerkt toen Atty van den Brake, één van de afgewezen sollicitanten, in haar weblog enthousiast reageerde op deze afwijzing. De kop boven haar verhaal: De beste afwijsmail. […]

  • Robert hilligehekken
    Geplaatst op 15:10h, 21 mei Beantwoorden

    Ik heb nog nooit een afwijzing gekregen die zo veel motivatie geeft als die van jouw.
    Je zal haast een rot gevoel krijgen om daar NIET te mogen werken…..
    Ik hoop dat we allemaal snel een leuke werkplek vinden.

    Groet,
    Robert

    • Atty
      Geplaatst op 15:45h, 21 mei Beantwoorden

      Dankje Robert voor je reactie. Hoe het is om daar te werken, weten we natuurlijk niet, maar de intentie lijkt in ieder geval positief. Succes bij het vinden van een werkplek bij een goede werkgever.

  • Peter
    Geplaatst op 23:22h, 03 juni Beantwoorden

    Beste,

    Het is inderdaad een schande hoe vaak bedrijven niet of zeer slecht reageren op sollicitaties. Dit zou van overheidswege ook mogen aangepakt worden, waarbij bedrijven verplicht worden binnen de x tijd minimaal een (positief of negatief) antwoord te geven op sollicitaties.

    Een sollicitant heeft hoop, zoekt werk wenst zo snel mogelijk zicht te hebben op een nieuwe uitdaging. Spijtig genoeg echter is de realiteit dat ze vaak weken zitten wachten op reacties, als ze die al krijgen.

    Dus inderdaad een pluim voor Movacolor om een fijn en correct antwoord te sturen.

  • Marc
    Geplaatst op 16:59h, 10 juni Beantwoorden

    Hoi,

    de beste afwijzing die ik ooit heb ontvangen kwam van de brouwerij van de Trappisten in Westmalle waar ik ooit solliciteerde voor de functie van laborant.
    En dat door één enkel zinnetje:
    “Wij weten dat het voor velen en moeilijke tijd is om aan een geschikte baan te komen…”

    Nog veel succes!

    Groetjes

    • Atty
      Geplaatst op 17:07h, 10 juni Beantwoorden

      Hoi Marc, Dank voor je reactie. Beetje inlevingsvermogen in de sollicitant helpt echt!

  • Wim
    Geplaatst op 17:06h, 01 juli Beantwoorden

    Het is voor mij, en waarschijnlijk ook voor vele anderen, een opkikker om dit artikel te lezen. Ik hoop dat deze unieke ervaring aanstekelijk mag werken. Bedankt om dit te delen.

  • Reactie op sollicitatie: en toen werd het stil | wervingsvisieswervingsvisies
    Geplaatst op 15:12h, 28 november Beantwoorden

    […] wel als hij wordt geparodieerd door een afgewezen sollicitant). Een uitgebreide afwijzing sturen naar alle kandidaten die achter het net vissen levert wel een hoop publiciteit op, maar ja, daar is het nieuwtje na […]

    • Atty
      Geplaatst op 15:20h, 28 november Beantwoorden

      Wat een complete onzin om te stellen dat een bedrijf ‘voor de publiciteit’ een uitgebreide afwijsmail stuurt. Daarmee onderscheidt deze werkgever zich juist wel. De negatieve toonzetting past niet bij de feitelijke weergave van mijn blog.

  • Tamara
    Geplaatst op 19:31h, 16 juni Beantwoorden

    Ik heb bijna exact dezelfde brief gekregen maar dan in januari al. Van Modygo in Haarlem……. Ik had toen ook zoiets van WOW! maar nu ik dit lees….

    • Atty
      Geplaatst op 17:14h, 17 juni Beantwoorden

      Hoi Tamara,

      Heb je gezien dat mijn ervaring al een paar jaar geleden is? Dus niet bepaald recent.

      Met hartelijke groet,

      Atty van de Brake

  • Droombaan
    Geplaatst op 10:08h, 16 februari Beantwoorden

    Ik denk dat het geen kwaad kan als er een regel is dat een bedrijf binnen een bepaalde tijd reactie moet geven! Wat er al werd gezegd, veel mensen wachten met smart op een reactie die vaak uitblijft.. Uit ervaring weet ik hoe vervelend dat is!

  • Waarom afwijzen veel meer aandacht verdient dan het nu krijgt - Werf&
    Geplaatst op 06:43h, 12 juli Beantwoorden

    […] positieve PR zorgen. Zoals Mocavolor uit Sneek mocht meemaken, toen hun uitgebreide afwijzingsmail op een blog belandde, waar het sindsdien enkele tienduizenden keren met instemming gelezen […]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.