Communicatieprofessional – 4

In vervolg op mijn project365 de vraag: wat is een communicatieprofessional en hoe word je dat? Dat is geen simpele vraag. Beroepsvereniging Logeion is bezig in een proces van indeling naar niveaus (A-D) naar beroepsniveauprofielen met kerntaken, maar dit is nog on-going. Ben ik door bij Van der Hilst de opleiding Senior Communicatieadviseur (C) gevolgd te hebben, naast veel werkervaring, een professional? In een artikel hierover stelt Betteke van Ruler* dat de meningen hierover sterk verdeeld zijn. Wel suggereert ze een denkrichting door vier visies op professionalisering aan te halen uit eerder onderzoek (2003):

Visies op professionalisering:

  1. Kennismodel
  2. Statusmodel
  3. Competitiemodel
  4. Persoonlijkheidsmodel

Nou is het weer niet zo dat één model het beste is. Het is ook een ‘levenlang leren’, toch wil je als communicatieprofessional (aannemende dat ik dat ben), wel helderheid in de criteria die aan het vak gesteld worden, zodat je je ook legitiem als zodanig kunt profileren. Logeion heeft hierin nog een schone taak te vervullen om samen met haar leden en opdrachtgevers de communicatieprofessional op de kaart te zetten.

‘Er is geen glazen plafond voor vrouwen, maar wel voor het vak’, stelt ze, en dit komt volgens Van Ruler door een gebrek aan professionele identiteit.

Mark van Vuuren*schrijft hierover: ‘Je CV gaat over wie je was, niet over wie je bent. Je sense of self ligt ergens tussen de elevator pitch en de road movie.’ De essentie ligt volgens de universitair docent organisatiecommunicatie bij het zichtbaar maken van succesvolle communicatie. Als de communicatie niet goed is geweest, is het zichtbaar. Als de communicatie succesvol was, is dit onzichtbaar. De uitdaging voor de communicatieprofessional is om succesvolle communicatie net zo opvallend te maken als een mislukking, die van zichzelf al opvalt. Van Vuuren geeft de volgende tip: “Als iets achteraf niet opvalt, moet je het vooraf markeren. Identificeer vooraf wat je beoogt, wat je gaat doen en welke inspanningen je daarbij levert. Door die markers direct te plaatsen, positioneer je jezelf zo dat alle betrokkenen achteraf kunnen herkennen wat jouw professionele inspanning en opbrengst zijn geweest.’

Helder hè. Dit geeft al meer richting op weg naar de in- en externe (h)erkenning van de communicatieprofessional. Voorlopig herkent Word het woord communicatieprofessional nog niet als een correct Nederlands woord, gezien dat rode lijntjes eronder.

 

©Geïnspireerd door artikelen: Een leven leren, Betteke van Ruler en Een professionele identiteit, Mark van Vuuren in Communicatie NU, 2012.

1Reactie
  • Women We Are » Arbeidsmarkt – 17
    Geplaatst op 17:52h, 20 januari Beantwoorden

    […] ziet de arbeidsmarkt eruit voor communicatieprofessionals? Niet best. Sinds oktober 2012 ben ik via de niet zo nuttige weg, die van het en […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.