Betteke rules: Weg met het oude communicatieplan! – 1

Met een duf hoofd, het is tenslotte 1 januari 2013, start ik mijn #project365! Een café latte erbij, het nieuwjaarsconcert als behang en de was draait ook alweer. En zus Harma: proficiatty met je verjaardag!

Change Management: weg van de egocommunicatie
Het communicatievak, c.q. de inhoud van de functie communicatieadviseur, is de afgelopen jaren enorm veranderd. Er zijn nog veel bedrijven die de ‘oude stijl aanhangen’ maar ook zij moeten inzien dat het geen zin meer heeft om de communicatieadviseur veel tijd te laten besteden aan het schrijven van het communicatieplan. Heel eng voor de adviseur, want dat was toch wel het machtsdomein. Dat het communicatieplan regelmatig in de la belandde of zeker niet volledig werd geïmplementeerd als beschreven, vergeten ze dan even. De wereld verandert te snel met de online invloeden om dit in een lange termijnplanning te vatten. De communicatieprofessional van nu moet als ambassadeur aan changemanagement doen binnen de organisatie. Een nieuwe rol!

Trends: ‘het maatschappelijk humeur wisselt, soms heel erg snel’
Tijdens de presentatie bij de netwerkbijeenkomst van Communicipals (platform communicatie overheid Drenthe/Groningen) gaf Betteke van Ruler* inzicht in de trends. Voor mij als communicatieadviseur (in between jobs) een openbaring. Eindelijk werd hardop gezegd wat ik al wist: het roer moet om. De oude rol van communicatieadviseur voelde al als een keurslijf.

Onderstaand in het kort de trends die Ruler noemde. Alles is na te lezen in de glossy Communicatie NU onder redactie van Betteke, wat ik nog niet helemaal gelezen heb, maar wel al gekregen van een onbekende volger op Twitter (Youssef Eddini), waarvoor dank.

1. Van offline naar online

  • Digitalisering van de samenleving 24/7;
  • 60% maakt gebruik van online fora en communities;
  • 37% is dagelijks actief in social media;
  • Individualisering: Zoeken van nieuwe (tijdelijke) allianties op eigen voorwaarden, oude structuren werken niet meer;
  • Onthiërarchisering: wie de baas is, ligt niet meer vast;
  • Vertrouwen wekken: overeenkomsten zoeken i.p.v. de verschillen (verbinding);
  • Van 90% zenden naar 80% luisteren.

2. Vertrouwenskwestie

  • Rechtvaardigheidsgevoel wijzigt: de bonussen, hoge salarissen hulporganisaties, banken, hypotheken, etc. accepteren we niet meer ;
  • License to operate: Accountability van trust me -> show me;
  • Zowel intern als extern.

3. Communicatieve organisatie

  • Stelselmatig werken aan legitimatie, bouwen aan verbinding en 24/7 verbonden met wat er leeft in de onderstroom;
  • Communicatie is van iedereen: coaching van medewerkers in hoe te communiceren;
  • Van regisseurs eigen productie -> ondersteuning communicatie van anderen;
  • Sturen, faciliteren, afremmen en begeleiden;
  • Mentaliteit (waarden) belangrijker dan technische vaardigheid.

De vier C’s van het communicatievak NU:

  1. Counseling : onderzoek normen, waarden en gevoelens in samenleving, hiermee de missie en strategie voedend;
  2. Coaching: helpen bij communiceren; hoe wil de top omgaan met medewerkers en met de buitenwereld?. Vaardigheden benodigd hiervoor zijn: didactiek, procesadvies, training en mensgerichtheid;
  3. Conceptualisering: flexibel en creatief plannen;
  4. Creatie: Het organiseren van ontmoetingen, virtueel of in het echt (communicatiemiddelen en de organisatie ervan).

Kortom de adviseursrollen zijn: productadviseur, procesadviseur, expertadvies en coach.

Een inspirerend inzicht in de veranderingen die het vak Communicatie doormaakt en waar ik graag een (coachende) rol inneem.

* ©Trends in het vak, Betteke van Ruler, Communicatie Nu, pagina 12 e.v.
** Update: intussen heeft Betteke een boekje uitgebracht: Reflectieve Communicatie Scrum (juni 2013)

Communicatieadvies

Communicatieadvies nodig voor je organisatie of ondernemerschap? Neem contact op: info@attyvandebrake.nl.

1Reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.