10 redenen om free publicity te omarmen – 352

images (2)In tijden van crisis moeten (zelfstandig) ondernemers meer dan ooit de handen uit de mouwen steken om te overleven. Het survivaltijdperk is still going on. Boven het maaiveld uitsteken. Je onderscheiden in een overvolle globale wereld waar ‘de consument heel druk is met luisteren naar wat zijn vrienden online te zeggen hebben’, volgens de 7 grootste consumententrends van 2014.

Involveer me

Een van deze trends ‘Involveer me’ herken je vast. De kernvraag die Science of the Time (academische toekomstverkenners) dan ook stelt is: “Hoe blijf ik als ondernemer echt in deze schreeuwerige wereld en creëer ik involverende betekenisvolle ervaringen?” Met deze vraag gaat samenwerkingscollectief Firma De Groot, waar ik intensief mee samenwerk, regelmatig aan de slag. Meer weten? Neem contact op.

Free publicity

Als je weet wat JOUW persoonlijke passie en betekenis zijn en je wilt dit delen om meer bekendheid te genereren voor je dienst of product, neem dan de free publicity route.

10 redenen om free publicity te omarmen

1. Het is free: dit betekent dat het geen euro’s kost (natuurlijk wel tijd, tenzij je een FP-kerstman hebt)

2. Je zet nu eindelijk eens proactief je netwerk  in. Delen, delen, delen.

3. Journalisten en redacteuren zijn ook gewoon mensen. Ze moeten verleid worden door jouw nieuws. Inspelen op de actualiteit is een bonus voor ze.

4. Gezien de extravagante hoeveelheid online-nieuwssites is waardevolle content met een mooie (minimaal 1 Mb) foto bijzonder welkom in de mailbox van de webredactie. Denk in termen van ‘samenwerking’.

5. Free publicity is niet alleen maar een persbericht schrijven. Dat kan. Het ligt eraan of dit het juiste kanaal (regionale pers) is voor jouw nieuws. Het is ook: frequent waardevolle content op je website plaatsen, een blog schrijven, netwerken (en dit goed opvolgen), een journalist jouw verhaal op laten schrijven.

6. Door je nieuws frequent te delen op social media krijg je meer volgers en positioneer je jezelf als expert in jouw vakgebied of passie.

7. Het meest succesvolle delen gaat via buzz: iemand is onder de indruk van je verhaal en vertelt het door. Ik noemde het laatst abuis ‘mond-op-mond reclame’ wat reacties opleverde via Twitter. Dat is namelijk wel heel erg warm, maar mond-tot-mond reclame werkt super.

8. Heb jij een oplossing voor iemand die ergens wakker van ligt? Mooi! Vertel je verhaal. Deel het. Daar wordt iemand blij van. En jij ook. Waar schreeuwt jouw doelgroep om? Jij weet het.

9. Een onderzoek doen en de uitkomsten daarvan delen is een mooie entree bij de aankondiging van je nieuws. Dit hoeft niet wetenschappelijk te zijn, soms kun je wel verwijzen naar valide onderzoeken die jouw thema ook hebben onderzocht. Bijvoorbeeld: 10% van de ouderen in mijn dorp gaan naar de voedselbank. Landelijk blijkt volgens onderzoek van … dat …

10. Een oude PR-wijsheid. Bescheidenheid werkt niet meer in de concurrentiestrijd om de publiciteit. Echtheid wel. Be Good And Tell It werkt, maar wel vanuit je betekenisvolle opdracht om de ander van dienst te zijn.

Workshop Free Publicity Zwolle

Oh jee, ik weet nog niet hoe ik moet beginnen?! Wil je tips van een ervaren PR-adviseur? Op 25 juni geef ik in één dagdeel tips en tools om free publicity meteen de volgende dag zelf te gaan doen. De workshop vinden plaats in Hotel Lumen in Zwolle of op verzoek elders. Incompany kan natuurlijk ook. Bij minimaal 4 deelnemers gaat de workshop door. Geef je nu op: info@attyvandebrake.nl.

1Reactie
  • Diederik
    Geplaatst op 15:46h, 25 december Beantwoorden

    10 redenen om free publicity te omarmen? Ik lees er maar twee (1 en 2). De overige acht zijn goed bedoelde tips om publiciteit te genereren.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.