unive maatschappelijke betrokkenheid

Komt free publicity uit de lucht vallen?

Nee. Gratis media-aandacht krijg je niet zomaar. Het lukt door regelmatig online zichtbaar te zijn, proactief te reageren op oproepjes en gratis publicatiemogelijkheden slim te benutten.

Waarom ik vaak in de media verschijn

Soms hoor ik mensen bijna denken:
“Hoe kan het dat Atty (weer) in de krant staat, in een video verschijnt in een mooie jurk, of in een online agenda staat met haar tuinroutes?”

Het antwoord is simpel: het komt niet vanzelf. En nee, het is geen egoding. Het is een bewuste strategie om mijn aanbod zichtbaar te maken, mensen te inspireren en, bijvoorbeeld in dit geval, te laten zien hoe duurzaam wonen en bouwen eruit kan zien.

Dat bereik je niet met één keer posten, maar door tijd te investeren in online zichtbaarheid en consistent aan de weg te timmeren.

Voorbeeld 1: Waanzinnig Wonen

Op zondag 3 augustus verscheen er bij De Stentor (en in andere regiokranten van het AD) een video en artikel in de rubriek Waanzinnig Wonen. Journalist Carmen Kuik interviewde mij en fotograaf Ruben Meijerink legde ons duurzame huis vast.

Hoe kwam dat tot stand? Heel eenvoudig: de journalist zocht online naar een geschikt huis voor haar rubriek Waanzinnig Wonen. Omdat er blogs op mijn website staan, artikelen over ons boek Eenvoudig duurzaam bouwen, en social media posts over ons huis, kwam ze bij mij uit.

Les: Als jouw verhaal online vindbaar is, kunnen journalisten jou vinden – in plaats van andersom.

Voorbeeld 2: oproepjes

Op Facebook (groep Roept u maar), Instagram, LinkedIn, maar ook in nieuwsbrieven staan vaak oproepjes voor interviewkandidaten of bijzondere verhalen.

Ik reageer hier regelmatig op. Vaak met succes, zoals bij Realiseerjedroomhuis.nl. Ik las hun nieuwsbrief, zag een oproep, reageerde – en voilà: het interview staat nu online. Eind augustus doen we zelfs samen een winactie.

Tip: Zet meldingen aan voor relevante groepen en nieuwsbrieven, zodat je oproepjes niet mist.

Voorbeeld 3: gratis publicatiemogelijkheden benutten

Veel online agenda’s (van VVV tot cultuurplatforms) laten je gratis je evenement plaatsen. Ik gebruik o.a.:

Deze gratis PR is goud waard, want zo zien mensen je event in de krant, op social media én op platforms waar ze gericht zoeken naar activiteiten.

Extra tip:

  • Deel je bericht ook in buurt- of dorpsapps
  • Hang posters op in de supermarkt of het dorpshuis
  • Vergeet niet: herhaling = herkenning

Download de Free publicity checklist

Wil je zelf aan de slag met gratis media-aandacht?

Klik hier om de free publicity checklist te downloaden, handig voor ondernemers én organisatoren van events.

Het komt niet uit de lucht vallen. Door proactieve online zichtbaarheid word je gevonden.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.